گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد اول

بخش اول منطق

درس دوم

علم منطق



يكی از علومی كه از جهان خارج وارد حوزه فرهنگ اسلامی شد و پذيرش‏
عمومی يافت و حتی به عنوان مقدمه‏ای بر علوم دينی جزء علوم دينی قرار
گرفت ، علم منطق است .
علم منطق از متون يونانی ترجمه شد . واضع و مدون اين علم ارسطاطاليس‏
يونانی است . اين علم در ميان مسلمين نفوذ و گسترش فوق العاده يافت ،
اضافاتی بر آن شد و به سر حد كمال رسيد . بزرگترين منطقهای ارسطويی كه در
ميان مسلمين تدوين شد منطق الشفای بو علی سينا است . منطق الشفاء چندين‏
برابر منطق خود ارسطو است . متن يونانی ، ترجمه عربی ، و هم ترجمه‏های‏
ديگر منطق ارسطو به زبانهای ديگر اكنون در دست است . منطق ارسطو را
حنين بن اسحاق ترجمه كرد و اكنون عين ترجمه موجود است . محققانی كه به‏
زبان يونانی آشنا هستند و ترجمه حنين بن اسحاق را با ساير ترجمه‏ها مقايسه‏
كرده‏اند مدعی شده‏اند كه ترجمه حنين از دقيقترين ترجمه‏هاست .
در قرون جديد ، به وسيله فرنسيس بيكن انگليسی و دكارت
فرانسوی ، منطق ارسطويی سخت مورد هجوم و ايراد قرار گرفت . گاهی آنرا
باطل خواندند و گاهی بی‏فايده‏اش دانستند . سالها و بلكه دو سه قرن گذشت‏
در حالی كه جهان اروپا ايمان خود را به منطق ارسطويی به كلی از دست داده‏
بود . ولی تدريجا از شدت حمله و هجوم به آن كاسته شده است . برای ما
لازم است مانند عده‏ای چشم بسته منطق ارسطويی را نپذيريم و همچنين مانند
عده‏ای ديگر چشم بسته آن را محكوم نكنيم بلكه تحقيق كنيم و ببينيم ارزشی‏
كه منطق ارسطويی برای خود قائل است چه ارزشی است . ناچار بايد اول آن‏
را تعريف كنيم و سپس غرض و فايده آن را بيان نماييم تا ارزش آن روشن‏
گردد . ما بعدا در باب قياس ، ايرادهايی را كه به منطق ارسطويی گرفته‏
شده است نقل و انتقاد خواهيم كرد و قضاوت نهايی خود را در آنجا خواهيم‏
نمود